Co máme společného
Cíl: vytvářet společné vazby ve skupině, přestrukturovat obvyklé (dosa–
vadní) vydělené malé skupiny, zajistit pocit, že člověk vždy někam patří
a s mnohými může sdílet něco společného, stimulovat vazby ve skupině.
Klíčové kompetence: kognitivní kompetence ­ poznatky o cizí kultuře,
předcházení předsudkům, stereotypům, tolerování odlišnosti.
Cílová skupina: 8–30 (menší skupina však může pracovat intenzivněji).
Čas: 60–90 minut (dle velikosti skupiny a ochoty diskutovat o tématu).
Pomůcky: nejsou nutné, lze však využít mapu z předchozí hry, nebo 
libovolnou mapu z atlasu, pastelky a malé kousky papíru (cca 3 ks na jed–
noho hráče).
Postup: Vedoucí hry buď naváže na předchozí hru s pocitem domova,
nebo celou situaci krátce uvede promluvou o rozdílech a podobnostech
mezi lidmi a jejich přehlížení či podceňování.
A. Vedoucí hry může navázat na předchozí „herní“ situaci a pokusit se
propojit nově vztahy mezi účastníky skupiny tím, že je požádá, aby umísti–
li své značky na 3 místa (např. v Evropě), kde jim bylo dobře, kde zažili
něco pěkného, potkali příjemné lidi atp. Zdůrazní přitom, aby se nevázali
pouze na domácí prostředí. Zpravidla dojde k tomu, že se na některých mís–
tech či v některých zemích začnou potkávat účastníci, kteří pocházejí odji–
nud, a rozbije se dosavadní členění ve skupině. Mohou pak společně hledat,
zda mají kromě zážitku i něco dalšího, co je společně charakterizuje.
B. Nezávisle na předchozí situaci (nebo v návaznosti na ní) vyzve ve–
doucí hry účastníky, aby se rozdělili do menších skupin podle určitých cha–
rakteristik: muži a ženy, mladší, prostřední a starší sourozenci, lidé z jihu
a ze severu, optimisté a pesimisté a neutrální. Poté požádá vedoucí účastní–
ky, aby hledali společné charakteristiky všech členů v dílčích skupinách,
s nimiž pak seznámí ostatní účastníky. 
Diskuse (vyhodnocení): Diskusi by měl trenér ladit tak, aby vedla k úva–
hám, co máme společného, přestože jsme v některých směrech odlišní. Je
dobré pracovat s trochou humoru a dávkované nadsázky, pokud je skupina
komunikačně pasivnější. Lze rovněž nastolit otázku, zda je pro porozumě–
ní druhému člověku a spolupráci s ním důležitější stavět na rozdílech či po–
dobnostech. Trenér by měl upozornit na to, že přeceňování rozdílů často
vede k vytváření nepotřebných komunikačních bariér.
164
<< první stránka   < předchozí stránka   přejít  další stránka >   poslední stránka >>